A magyar kultúrában is egyre elfogadottabb a fejlesztők segítsége

Egy nép esetében a nyelv és a kultúra kéz a kézben járnak. Azzal, hogy megismerünk egy nyelvet, valójában nem csak beszélni és kommunikálni tanulunk meg az adott nyelvet beszélőkkel, hanem betekintést nyerünk a kultúrájukba, történelmükbe, szokásaikba és mindennapjaikba. Sok más nyelvhez hasonlóan a magyar nyelv kultúrkörébe is szorosan beletartozik a vallási és nem vallási ünnepekre való készülés, azok megünneplése, megélése. Az otthoni, majd az óvodai közeg évről évre foglalkozik ugyanazokkal a jeles ünnepekkel, majd az iskolában is folytatódik ez a hagyomány.

Az iskola előkészítés mindig egy érdekes téma: szükség van rá, nincs rá szükség, az óvoda maradjon csupán a játék tere, vagy nyújtson egy kis ízelítőt az iskolai szokásrendszerről, elvárásokról, hogy a gyerek magabiztosabban vághasson neki az iskolakezdésnek… Valójában egy kis játékossággal olyan iskola előkészítő foglalkozás szervezhető, ahol több cél is előtérbe kerülhet. Jó táptalaja lehet ezeknek a foglalkozásoknak, ha például bizonyos ünnepek köré építik fel a pedagógusok, és akkor már nem is tűnik annyira kötelező tanulásnak, inkább játékos hagyományőrzésnek.

Mert hát mi is az alapja az iskola előkészítésnek? A különféle iskolai rutinok megismerése, az írás , számolás alapjaival való ismerkedés, valamint a következő területek fejlesztése: mozgásos, szociális és kommunikatív. Ezek mindegyike könnyedén megvalósítható bármely terület vagy témakör bevonásával. Természetesen egy szakember számára.

Aki úgy érzi, hogy az óvodában nem igazán valósul meg ez a fajta iskola előkészítő foglalkozás, vagy a gyermekének extra gyakorlásra lenne szüksége, akkor bátran fordulhat a Mosolykulcs képességfejlesztő központ munkatársaihoz, akik a nap 24 órájában várják a jelentkezéseket. Szó szerint, hiszen a budapesti intézmény honlapján található kapcsolatfelvételi űrlapot mindenki akkor tölti ki, amikor ideje engedi, és nem kell ügyfélfogadási időszakokhoz igazodva a helyszínre loholnia ahhoz, hogy bejelentkezzen. A bejelentkezés során információkat kell megadni a gyermekről és a kívánt szolgáltatásról, majd a szakértők visszahívását követően az állapot pontosítására kerül sor. Ezután következik egy személyes állapotfelmérés, egy személyes találkozó keretében, majd annak a konkrét megbeszélése, hogy milyen foglalkozásra lenne szüksége a gyermeknek, és mit ajánlanak a számára.

Gyakran előfordul, hogy a szülők sok mindent beleképzelnek a gyermek viselkedésébe, amit a pedagógusok túlzónak tartanak, és az ellenkezője is, hogy a szülők a pedagógusok szakértő figyelmeztetése ellenére sem akarják elfogadni a valóságot, az egyes problémák meglétét. Mikor van szüksége egy gyermeknek iskola előkészítő foglalkozások keretében készülni az első osztályba lépésre? A központ tájékoztatója szerint, akkor ha az tapasztalható, hogy a gyerek szókincse szegényes, a beszéde nyelvtanilag helytelen, nem érti, amit mondanak neki, hallja ugyan, de nem érti, nehezen lehet lekötni a figyelmét, állandó jelleggel szárnyal, nehezére esik megjegyezni a hallottakat, ügyetlenül mozog, orientációja nehézkes, nem tudja megfelelően fogni a ceruzát. Emellett érzelmi téren is nehézségei vannak, ha kudarc éri gyakran válaszol dühkitörésekkel, az érzelmeit nem képes megfelelően kordában tartani. A fejlesztőközpont honlapján segítségként megtalálható egy leírás arról, hogy milyen készségterületeken kell a gyereknek megfelelnie ahhoz, hogy iskolaérettnek lehessen nyilvánítani. Ezek pedig a mozgás, a kognitív terület, a beszédértés és beszédgyakorlás, illetve a szociális és pszichés oldal.

A központ által szervezett foglalkozások iskolai tanóra időkeretben zajlanak, ami segít abban, hogy a gyerek megszokja az időkorlátokat, megérezze, hogy a tevékenységeknek van egy bevezetése, egy fő része, és egy lezárása, tehát egy rutinosan vissza-visszatérő ritmusa. Mivel a foglalkozás során a szociális készségek is előtérbe kerülnek, nem lehet azokat egyszemélyes formában megszervezni, hanem a kis létszámú csoportos forma a legmegfelelőbb erre a célra. A foglalkozás során egymást váltják az olyan különféle elemek, amelyek minden egyes említett területet felölelnek. Kezdve a nagymozgásoktól a finommotorikáig, a testsémától a ritmusérzékig, a beszédészleléstől – a szókincsen át – egészen a fonológiai tudatosságig és az emlékezetig. Az önszabályozás egy kulcselem, mert a gyerek tudatosságára épít, ami fokozottabb koncentrációt és fejlettebb memóriát igényel.

A Mosolykulcs képességfejlsztő központ 2017-ben jött létre, lelkes és szakképzett TSMT terapeuták, logopédusok, gógypedagógusok, pszichológusok köreműködésével, akik a gyermekek fejlődésének támogatását tűzték ki zászlajukra. Hisznek abban, hogy az időben megkezdett fejlesztéssel minden lemaradás behozható, és hogy mindenki képes az iskola követelményeinek megfelelni, csak hinnie kell benne, és tennie kell érte. Nem szabad, hogy a kishitűség gátat szabjon a fejlődésnek, és nem szabad, hogy a szégyenérzet, hogy a gyerekemmel baj van, akadályokat gördítsen a szülők elé. Ha egy probléma fennáll, akkor a legkevesebb, amit a szülő megtehet, hogy a megfelelő szakemberhez fordul. A Mosolykulcs valóban a megoldás kulcsává válhat. A gyerekek játékos, szórakoztató formában lesznek egyre fejlettebbek és magabiztosabbak, és a változás már néhány hónapon belül érezhető és tapasztalható.

A központ nyári táborai is nagy népszerűségnek örvendenek. Az iskola előkészítő táborokon kívül TSMT tábort és logopédiai tábort szerveznek az érdeklődök és arra igényt tartók számára. Ezekben a táborokban még inzenzívebb, még koncentráltabb munkafolyamat valósulhat meg, hiszen a foglalkozások egy teljes munkanapon át folynak, kisebb nagyobb megszakításokkal. Közben nincs más, ami elterelné a figyelmet, elvenné a kedvet, a motivációt, lefárasztaná a gyereket. A foglalkozások központi eleme a dicséret, a biztatás, ami a gyerek normál óvódai közegében lehet, hogy kevésbé jut ki neki, hiszen mindig a gyengébben teljesítők között van.

A témában kevésbé vagy egyáltalán nem jártas szülők számára a Mosolykulcs képességfejlesztő központ honlapján egy tájékoztató füzettel is készültek. Ez egy ingyenes kiadvány, amelyet bárki megkaphat, ha feliratkozik, és igényli. Ehhez meg kell adni az e-mail-címet és a gyermek életkorát. A kiadványban összefoglalják mindazt, amit a szülőnek érdemes tudnia az iskoalérettségről. A tartalomjegyzék elolvasásakor látható, hogy a szakértők a kiadványban az előszót és a bevezetőt követően kitérnek a mozgások területére, kezdve a nagymozgásokkal, majd a kognitív funkciók ismertetése következik, ezután rátérnek a beszédfejlődés témakörre. Ezt követi a pszichés és szociális terület. A tájékozaztató kiadvány tartalmaz egy iskolaérettségi kritériumok listát is, amely azokat a tulajdonságokat és képességeket foglalja össze, amelyek megléte az iskola első osztályának megkezdéséhez elengedhetetlenek. Ezután hasznos óvónői tanácsokkal ismerkedhet meg az érdeklődő az iskolakezdést illetően, és a kiadvány segít annak a mérlegelésében is, hogy járjon-e iskola előkészító foglalkozásra a gyerek, vagy sem.

Ha mindezek után még mindig érez bizonytalanságot a szülő, akkor igényelhet egy iskolaérettségi vizsgálatot a központ honlapján keresztül amelynek során felmérik a gyerek fejlettségi szintjét a már említett területeken, és ha bármelyiken elmaradást tapasztalnának, akkor megbeszélik a szülőkkel egy konzultáció keretén belül a további teendőket. Történetesen, hogy milyen foglalkozásokra lenne szükség, és milyen gyakorisággal. Minden esetben az egyén szempontjait veszik figyelembe, és döntéseiket az egyén érdekei szerint hozzák meg.